Reprosoustavy Gradient 6.0

Sloupky i pro garsonku

REPRODUKTOROVÉ SOUSTAVY GRADIENT 6.0      (64 990 Kč)

Nabídku reproduktorových soustav u nás teprve nedávno rozšířila produkce finské značky Gradient Labs. Kdo hledá kompaktní podlahovky do malé místnosti, neměl by oslyšet dvoupásmovky Gradient 6.0, osazené koaxiálními měniči.

Katalog rodinné firmy, která vznikla ve starobylém městě Porvoo v roce 1984, nezabírá příliš do šířky, ale tím víc je každý model dotažený do detailu. Soustavy Gradient 6.0, vyráběné ručně ve Finsku, mají kabinety z masivního březového dřeva, které lze vybírat ze tří provedení polomatného laku: čirého s černým či bílým čelním panelem, případně bílého s bílým čelním panelem. Na umístění sloupků s čistým nadčasovým designem v poslechových místnostech s omezenou výměrou pamatoval konstruktér Jorma Salmi jak hloubkou 17,3 cm, tak i pasivními zářiči, jež sice ústí na zadních stěnách, ale nepotřebují takový odstup ode zdi jako stejně orientované trubice bassreflexových rezonátorů: podle výrobce potřebují „za zády“ pouze 20 cm volného prostoru.

Příroda i nanotechnologie

Stěny akusticky netečných kabinetů tvoří březová spárovka o tloušťce 20 mm, u níž estéti ocení, že není „cinkovaná“ (délkově napojovaná). Mechanicky exponovanější čela a zadní stěny tvoří tuhá sendvičová struktura z březové překližky, polepená z obou stran tenkými matnými panely z materiálu Fenix NTM, který vyrábí italská firma ARPA Industriale za užití nanotechnologií a nejmladší generace termoplastických pryskyřic hlavně pro potřeby nábytkářů, když celková tloušťka činí opět 20 mm. Konstrukci dále zpevňují vnitřní příčky, umístěné v polovině výšky každé soustavy. Ozvučnice zachovávají pravoúhlou geometrii, takže jejich zatlumení syntetickým rounem je nezbytností. Drobnou výtku si zaslouží výbava s aršíkem osmi samolepicích podložek z měkčené pryže, takže konverzi za odhmotňovací hroty je třeba řešit svépomocí (lůžka se závity na dolních stěnách chybí, ale samolepicích typů menších „spiků“ je na trhu dostatek). V osazení soustav najdeme koaxiální měniče, která značka Gradient Labs vyvíjela společně s vyhlášenou norskou firmou SEAS, jež se specializuje na reproduktory (mimochodem, jde o stejný typ jako u dražších firemních modelů). Jeho středobasová sekce (ø 176 mm) má kónickou membránu ze skelných vláken, kterou s košem se štíhlými žebry spojuje pryžová vlnka a její pohon zajišťuje robustní feritový magnet; tweeter pracuje s hliníkovou kalotou (ø 25 mm), kterou včetně choulostivějšího závěsu chrání před poškozením jemná drátěná síťka, protože hustě perforovaný plechový vrchlík vyklenutý nad koaxiálním měničem lze sejmout. Umístění reproduktorů v horních částí kabinetů zohledňuje podmínku, aby jejich osa ležela v rovině uší sedícího posluchače. Na zadních stěnách je třeba v dolní polovině zmínit pasivní zářiče s oválnou rovinnou membránou o rozměrem 140 x 200 mm (jde o reproduktory bez magnetického obvodu), umístěné na výšku.

Pečlivá ruční práce

Elektrické výhybky v zapojení 2. řádu (se strmostí -12 dB oktávu) pracují s dělicím kmitočtem 2 800 Hz. Fázové posuny signálu minimalizují i výběrové součástky, vzduchové cívky a metalizované polyesterové kondenzátory MKT, které jsou navzájem propájené v připojovacích bodech na zadních stěnách kabinetů, bez užití desek plošných spojů. Propojení se zesilovačem zajišťují dva jednotlivě montované šroubovcí terminály, které akceptují i reproduktorové kabely zakončené banánky. Charakteristická citlivost soustav se jmenovitou impedancí 8 ohmů je nižší, ale vzhledem k tomu, že místem určení budou nejčastěji menší místnosti, se výkonovou rezervou zesilovače nemusíme příliš trápit. Podle výrobce postačuje už výkon 20 wattů na kanál, ale to je přeci jenom spíše extrémní případ nežli vážně míněné doporučení. Kmitočtový rozsah 100 – 25 000 Hz v úzkém pásmu ±2 dB svědčí především o vyrovnané charakteristice v „barvotvorném“ středním pásmu a směrem k netopýřím výšinám. Kmitočtový rozsah bez uváděného pásma v basech sahá až ke 35 Hz, ale v tomto směru nelze očekávat od soustav s objemem necelých 20 litrů zázraky, protože fyzikální zákony jsou nesmlouvavé.
Pavel Víšek

Na čem se testovalo

Soustavy doplnily komponenty Cambridge Audio, výkonový zesilovač azur 651W a síťový přehrávač azur 851N. Kabely byly signálové Cardas Interconnect XLR (0,5 m) a reproduktorové XSymphony Alpha Hybrid (2x 2 m). Jako testovací jsem vybral alba ve formátu FLAC Petr Iljič Čajkovskij: 1812 Overture / Mariinski Orchestra, Valerij Gergijev (Mariinski Label, 2009; 96 kHz/24 bitů), Rhiannon Giddens: Factory Girl (Nonesuch, 2015; 96/24), Keith Jarrett: Creation (ECM, 2015; 48/24), Ralph Towner: Travel Guide (ECM, 2013; 44,1/24) a Steven Wilson: 4 1/2 (Kscope, 2016; 96/24).

Netopýří ucho

Koherentní, tedy spojitý zvuk, který se blíží ideálnímu bodovému zdroji i bezmála trojrozměrné zobrazení prostoru nahrávek lze u reproduktorových soustav s koaxiálními měniči s dobře nafázovanými membránami oprávněně očekávat, ale sloupky Gradient 6.0 nádavkem nabízejí mimořádně prokreslené střední pásmo, což vynikne zvláště (ale nejenom) u hudby s vyšším zastoupením akustických nástrojů či vokálů. Přesných a konkrétních středních basů (40 – 80 Hz) je zde více než u velkých stojanových monitorů, ale podlahové soustavy typického vzrůstu jich obvykle nabídnou více. Na druhou stranu hlubší basy jsou aspoň naznačeny. Co malé sloupky zahrají, zahrají bez chyb a se ctí se dokáží poměřit i s členitějšími nahrávkami.

HODNOCENÍ

PRO: koherentní zvuk; kompaktní rozměry; kabinety z březového masívu
PROTI: nižší citlivost; ve výbavě chybějí odhmotňovací hroty

PARAMETRY

  • Typ: 2 pásmové, s koaxiálním měničem a pasivním zářičem
  • Kmitočtový rozsah: 35 –25 000 Hz (pásmo neuvádí), 100 – 25 000 Hz (±2 dB)
  • Jmen. impedance: 8 Ω
  • Charakteristická citlivost: 86 dB (2,83 V/1 m)
  • Dělicí kmitočet: 2 800 Hz
  • Dop. výkon zesilovače: 20 – 150 W/kanál
  • Rozměry (š x v x h): 20,2 x 90 x 17,3 cm
  • Hmotnost: 12 kg/ks

Recenze je z 21.06.2017

 

 

Gradient 6.0

Gradient 6.0    Cena: 64 990 Kč)

Finská rodinná značka Gradient patří už od svého založení v roce 1984 mezi ty "jiné" - s citem pro severskou designovou čistotu totiž servíruje produkty, které se nebojí být odlišné a přitom dobře technicky fungovat, dodnes tento přístup platí třeba u modelu Helsinki 1.5. V historii firmy ale najdete třeba i výrobu dipólových subwooferů pro klasické elektrostaty Quad.

Jedním ze základních firemních modelů je velmi minimalisticky pojatý sloupeček 6.0 - zdrobnělinu si zaslouží, čistě pravoúhlá ozvučnice z březového masivu (přední a zadní stěna jsou z březové překližky) má 90 cm na výšku, ale jen 20 cm na šířku a pouze 17,3 cm do hloubky. Povrch vyniká krásnou přírodní strukturou březového dřeva, jen přední stěna je pokryta vrstvou matného laku Fenix NTM z nanočástic, díky čemuž je předek odolný proti špíně nebo třeba otiskům, což se při dlouhodobém soužití hodí.

Téměř "pod střechou" je vpředu osazený jediný reproduktor za krycí mřížkou, jinak jsou reprosoustavy naprosto vzhledově čisté. Při pohledu zezadu najdete ve spodní části ještě plochou membránu tvaru obdélníku se zakulacenými rohy pro rozšíření hloubky záběru. Úplně dole pak pod typovým štítkem ční jediný pár velmi bytelných terminálů.

Gradient 6.0 jsou vlastně tak jednoduché, že o nich lez jen těžko něco psát - ač na pohled působí velmi jednoduše, kvalita výroby je hodně poctivá, slícování jednotlivých profilů je perfektní a je cítit péče a neuspěchanost, s níž každý kus v malé firmě vzniká.

Ač je model 6.0 postavený ve firemní hierarchii dole, sdílí koncentrický měnič s nejvyšším modelem Revolution - jde o měnič vyvinutý v Gradient v kooperaci s norskými Seas a jde vlastně o téměř ideální bodový zdroj zvuku. Uprostřed středobasové membrány o průměru 17,6 cm, vyrobené ze skelných vláken, leží hliníková kopulka s průměrem 2,5 cm. Pasivní zářič s rozměrem 14 x 20 cm na zadní straně jen přibrukuje, takže - prý - mohou být 6.0 postaveny i velmi blízko zadní zdi, tak jak se to dá při jejich určení do malých prostor očekávat.

Výhybka dělí měničům práci na úrovni 2 800 Hz, Gradient 6.0 jsou osmiohmové a mají průměrnou citlivost 86 dB / 2,83 V / m. A teď to nejlepší - i při svých skromných rozměrech umí z dvanáctikilového kabinetu vyzářit frekvence od 35 do 25 000 Hz, v pásmu 100 - 25 000 Hz se výrobce dokonce chlubí velice nízkou tolerancí +/- 2 dB. Gradient 6.0 jsme poslouchali v ostravském studiu Tykon, v akusticky pečlivě vyvedeném prostoru, byť nutno říci, že jejich nevýhodou byl předchozí srovnávací poslech s Gradient Helsinki 1.5 a Estelon X Diamond a patrně i to, že daná poslechová místnost je na ně přeci jen velká. Zato elektroniku dostaly tyto sloupky naprosto prvoligovou - zdrojem signálu byl dělený přehrávač EMM Labs TX2 / DA2, hlasitost řídil pasivní a zvukově "neviditelný" předek Bespoke Audio a koncový stupeň Audia Strumento No 4 dodával jistotu a energii měrou vrchovatou. Propojeno pak bylo kabely Acrolink a porovnávalo se s krom již zmíněných modelů i s několika modely řady Elipson Prestige Facet.

Ve "Wicked Game" Chrise Isaaka ("The Best of" | 2006 | Reprise | 9362-49418-2) bylo elektrickou baskytaru bez problémů cítit, byl objem basů byl tak akorát. V 15 - 20 m2 pak bude bas svým objemem úplně v pohodě. Líbilo se nám, jak Gradient 6.0 umí být čisté a přesné, byť jsou laděné audiofilsky decentním způsobem. Kopák i basa ale vlastně hrály velice dobře, s dobrými konturami a pocitem rychlé reakce na signál - ne hutně, ne těžce, ale dost hluboko a dost jistě na to, aby to už byl bas hodný dané cenové třídy. V kontextu rozměrů pak hluboké tóny možná i překvapí.

Koaxiální reproduktor pak má vynikající podání středů a hlasů obzvláště - vokál Vince Jonese v "The Parting Glass" ("Moving through taboos" | 2004 | Universal | VJ 356N) byl výtečně konkrétní, pevný a přitom nenásilný, naléhavý a jasný přirozeným způsobem, adekvátně, opět audiofilsky decentně objemný, visící ve vzduchu pevně a jistě. Střední pásmo je transparentní, klidné a detailní víc, než by cenová třída napovídala, byť třeba piano je pocitově trošku menší.

Nejvyšší tóny pak jsou také vyladěny na poklid a nenásilnost, činely v "Elucidation" Garyho Burtona ("Like Minds" | 2003 | Concord | SACD-1029-6) byly parádně rychlé a vlastně výtečně prokreslené - nikam se necpaly, objemově jich bylo až trochu méně, ale to decentní vyladění a parádní cit pro barvu kovových nástrojů vám ukáže opravdu příjemně blízké činely. U vibrafonu pak na SACD vrstvě rozpracují Gradient 6.0 pěkně dlouhý, jemňoučký dozvuk, až hladivě hebký.

Malé sloupky nejsou dělané na drtivou dynamiku a velký orchestr České filharmonie pod taktovkou Václava Neumanna, hrající Mahlerovu "6. symfonii" (1995 | Octavia Records | OVCL-00259) je na ně přeci jen poměrně velké sousto. Nerozvibrují vám okna, nejlépe jim je při běžné a klidné hlasitosti, tam ale na tak malé měniče a relativně omezenou litráž produkují férovou dynamiku. Nevykouzlí vám působivost velkého orchestru s jeho makrodynamickými špičkami, ale umí udržet férovou přehlednost a už i úder to tympánu vám naznačí. Komornější žánry jsou pak v pohodě i díky oné klidné audiofilii v přednesu.

Nejlepší rozlišení mají Gradient 6.0 rozhodně ve vokálním rozsahu a středním pásmu obecně - bylo to dobře znát na "What a wonderful world" v podání Katie Melua a Evy Cassidy ("Collection" | 2008 | Dramatico | DRAMCD0040). Reprosoustavy s příjemnou jistotou načrtnou rozdíly mezi oběma interpretkami, stejně jako umí vykreslit i své třídě adekvátní míru detailů, aniž by ale kdykoliv sklouzly k nepříjemné analýze - zůstávají decentní, jemné a třeba i činel už má zřetelnou texturu.

Excelentně pak umí koaxiální měniče vykreslit hudebníky v prostoru mezi ozvučnicemi - v Brahmsově "Scherzo c-moll" v podání Anne-Sophie Mutter ("The Berlin Recital" | 1996 | Deutsche Grammophon | 445 826-2) se nám líbila soustředěnost, s níž vykreslily reprosoustavy hudebníky na scéně, líbila se nám nenásilnost velice dobré lokalizace i vzduch tam kde má být, stejně jako téměř reálně trefené proporce houslí. Není to hologram, spíše organický celek, ale scéna je pevná a velmi konkrétní v pravolevém a férově čitelná v předozadním směru.
I když u "Africa" od Toto lehce scházel ten mohutný basový záběr, nádherná plynulost a návaznost hudby pod nenásilnou kontrolou vás nechá příjemně klouzat muzikou hodiny, hodiny a hodiny bez únavnosti. Přednes byl nedramaticky klidný, pohodový a muzikální, takový, jaký oceníte při denním soužití s hudbou, ať už má být nahlas nebo potichoučku.

Kompaktní sloupky Gradient 6.0 jsou skvělým nástrojem pro ty, kteří chtějí audiofilsky komplexní zvuk s akcentem na skvělé středy a výtečný prostor, kteří nepotřebují poslouchat nahlas velké orchestry nebo tuc-tuc elektroniku a kteří ocení delikátní jemnost přednesu a jeho neuspěchanou přirozenost a v dobrém slova smyslu jednoduchost - nebo to možná jde pojmout ještě jinak; pokud vás osloví estetika vnějších tvarů Gradient 6.0, budete velmi pravděpodobně osloveni i jejich přívětivým, přesto realistickým zvukem.

KLADY

  • pěkné a skladné
  • velice pěkné podání prostoru
  • jemný, klidný, audiofilský zvuk
  • hezké podání středů

ZÁPORY

  • jsou vysloveně do malé místnosti, jinak bude chybět bas

Recenze je z 1. srpen 2017

Celou recenzi Daniela Březiny z internetového magazínu Hi-Fi Voice si můžete přečíst zde:

https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-podlahove/1413-gradient-6-0

 

Reprosoustavy Gradient 6.0 jsou k dispozici skladem u dodavatele a je možné zajistit poslech u nás ve studiu

https://www.gradient.fi/en/loudspeakers/2-gradient-six.html