Reprosoustavy Gradient Helsinki 1.5

Gradient Helsinki 1.5      (Cena: 139990 Kč)           

Nemá to prakticky žádnou ozvučnici - tedy ne takovou, na jakou jsme zvyklí. Ze strany to vypadá jako malá plachetnice, plující k poslechovému křeslu na vlnách skleněného podstavce, zepředu to skoro nevidíte. Můžete to postavit kamkoli a s trochou trpělivosti z toho pokaždé vymáčknete neuvěřitelný zvuk. A abych nezapomněl, připlulo to z Finska.

Funkce a forma

Helsinky 1.5 jsou třípásmové reprosoustavy, které jsou výsledkem mnohaletého ladění a optimalizace. Něco takového nepostavíte jen tak. Rozměrný basový reproduktor (30cm Peerless, papírová membrána) je namontovaný do otvoru v 55mm silné překližkové desce, vzadu prodloužené silnostěnnou skleněnou přepážkou. Na hranu této desky jsou uchyceny středový (12,5cm Seas, papírová membrána) a výškový (1,9cm hliníková kalota, Seas). Středový reproduktor má vlastně jako jediný jakousi miniozvučnici ve tvaru silného disku s kardioidním vyzařováním, která je nakloněná směrem nahoru, kde se její osa potkává s osou výškového měniče. Vyrovnání tlaků membrány uvnitř disku je zajištěno tlumící výplní a perforovanou kovovou mřížkou po obvodu disku. Rovněž výškový reproduktor má svůj 19cm mělký zvukovod. Reproterminály si můžete vybrat buď standardní, nebo v provedení profi Speakon konektor.

V duchu severského designu je všechno účelně čisté, volit je možné z více než deseti dýh a barevných provedení, a vzhledem k jednoduchosti a rozebíratelnosti konstrukce Helsinki svádi k různým DIY vylepšením (můžete si je tak jednoduše polepit třeba karbonovou fólií a hned máte hi-tech).

Frekv. rozsah: 60 - 20.000 Hz (+/- 2 dB), citlivost: 85dB, výška: 92 cm, hmotnost: 23 kg

ERGONOMIE: 90%    ZVUK: 59%    ZPRACOVÁNÍ: 72%

Nízké frekvence

S Helsinki máte hned několik možností, jak si ohlídat množství a kvalitu basu. V první řadě si můžete vybrat, jestli mají oba basové měniče směřovat k sobě, tedy mezi reprosoustavy, nebo od sebe, tedy k bočním stěnám. No a potom můžete ozvučnice natáčet tak dlouho, více k sobě nebo více od sebe, dokud bas perfektně nesedne místnosti na míru.

V zásadě platí, že v obvyklém postavení, kdy obě reprosoustavy směřují přímo na posluchače, je díky dipólu veškerý bas v poslechovém místě dílem odrazů a vzájemné přímé interakce obou reproduktorů. Když jsem jednu reprosoustavu zkusmo odpojil, bas v poslechovém místě víceméně zmizel, protože se vlny s opačnou amplitudou odečtou díky dipólové konstrukci. Právě tyto interakce, kdy se reprosoustava nesnaží odrazy potlačit, ale naopak jich využívá, jsou základem filozofie Helsinki 1.5. Když je v místnosti ´vyladíte´, odmění se slušně hlubokým a konturovaným spodkem.

Basová váha v případě náročné Cassandry Wilson (Come On In My Kitchen) sice subjektivně končí někde okolo 40Hz, ale kontrabas byl živý a kupodivu i s dobrou definicí. Podle toho, jakou vzájemnou orientaci oba basové měniče měly, se celkové vyvážení zvuku dalo poměrně jednoduše ovlivňovat.

VÁHA: 62   VÝBUŠNOST: 64    ARTIKULACE: 64

Čistota rozlišení

Helsinki 1.5 sází na pohodu. Středová a výšková sekce nemá ambice konvenčních audiofilních dynamických reproduktorů, jejím cílem je citlivě doplnit broukající bas správnými proporcemi. Přes Gradient neuslyšíme tolik vzduchu a textur, hromada písku zůstává v jeho podání hromadou písku, nikoli myriáda jednotlivých zrníček. To ale v zásadě neumí žádný konkurent ve stejné kategorii – Helsinki jsou naneštěstí svou koncepcí tak výjimečné, že to svádí k porovnávání s absolutní špičkou. Kdyby měly na cenovce o další nulu navíc, tak nějak by to asi nikdo nezpochybňoval, protože je jejich poslech osvobozující a můžete se soustředit na muziku, o kterou jim jde především.

DATAIL: 68    VZDUCH: 76    TRANSPARENTNOST: 68

Tonální věrnost

Lehká konkávnost zvukovodů se projevuje na timingu a tonalitě. Zvuk se sype z reprosoustav s velkou rychlostí a dynamikou, což s sebou nese pocit bezprostředního kontaktu s interprety a víc si poslech užijete. Tonálně nám zvukovod v Helsinki 1.5 pozdvihne reprodukci dechů, a to jak těch plechových, dřevěných nebo mosazných, tak těch lidských – třeba Paquito D´Rivera a jeho superrychlý klarinet v Tico Tico (Chesky) byl naprosto parádní, člověk viděl komíhající se nástroj před sebou, lehce nalevo, ve správné výšce, prostě tak, jak to má být. Hlasy byly o něco prezentnější a posunuté směrem dopředu, takže zpěvačka nebyla pohřbená v hloubi orchestru, kam mimochodem nepatří, i když ji tam některé reproduktory rády přesunují.

 

TÉMBR: 56   DYNAMIKA: 63   ČASOVÁNÍ: 60

Prostorovost

Na rozdíl od redaktorů Stereophile jsem neměl nejmenší problém s postavením reprosoustav v poslechovém prostoru. Při basových reproduktorech směřujících od sebe se mi nejvíce líbily při mírném vtočení (osy výškových reproduktorů se protínaly kousek přede mnou). Čím vice jsem je vtáčel, tím byly prezentnější, čím vice jsem je vytáčel, tím byl zvuk difuznější a ztrácel něco z definice.

Nejvíce se mi ale stejně líbily při postavení basových reproduktorů směrem k sobě a naopak mírném vytočení, kde muzika dýchala, byla transparentnější a bas byl artikulovanější. Vyžaduje to trochu experimentování, nicméně ať tak či onak, během patnácti minut jsem jim našel místo, kde hrály bezvadně v libovolném půdorysu. Tohle konvenční reprosoustavy neumí. Vidím tak velký potenciál Gradient Helsinki 1.5 v běžných domácích podmínkách, kde nevyžadují žádné masívní akustické úpravy, a kde svým odlehčeným pojetím nebudou překážet, nebo naopak v moderních interiérech, kde bývá problém konvenční soustavy zaintegrovat jak zvukově, tak vizuálně.

 

TROJROZMĚRNOST: 72     ŠÍŘKA SCÉNY: 72   HLOUBKA SCÉNY: 72

 

Připojené komponenty

  • Zdrojové komponenty: Emm Labs TX2 + DA2 (transport a D/A převodník)
  • Zesilovače: pasivní atenuátor Bespoke Audio, koncový zesilovač Audia Flight Strumento No.4
  • Interkonekty a reprokabely: Emm Labs, Acrolink S1400MkIII
  • Síťové kabely: Acrolink P4030MK2 Anniversary

 

Martin Justan

Recenze je ze 30.03.2017

Celou recenzi Martina Justana z internetového magazínu Audiodrom najdete zde:

http://www.audiodrom.net/cs/reprosoustavy-podlahove/detail/19-reprosoustavy-podlahove/523-gradient-helsinki-15

 

 

 

 

Sloupové soustavy Gradient Helsinki 1.5

Solitérky ze země tisíců jezer

REPRODUKTOROVÉ SOUSTAVY GRADIENT HELSINKI 1.5      (139 990 Kč)

Finská značka Gradient Labs u svých reproduktorových soustav sází na koaxiální měniče. Příslovečnou výjimku, jež potvrzuje pravidlo, představují třípásmové sloupky Helsinki 1.5 s otevřenou ozvučnicí wooferů. V katalogu rodinné firmy, založené ve městě Porvoo poblíž finské metropole roku 1984, má „služebně nejstarší“ model Helsinki 1.5 zvláštní postavení.

Jeho první modifikaci totiž konstruktér Jorma Salmi představil už před třiceti třemi roky. Když nepočítáme „elektrostaty“, patří mezi nemnoho dipólových soustav, které se musí vyrovnávat s akustickým zkratem. Oč se jedná? Membrána elektrodynamického měniče pracuje jako píst, vytvářející akustický tlak na obou jejích stranách, ale samozřejmě s opačnou fází. U reproduktoru mimo ozvučnici proudí vzduch vytlačovaný přední stranou membrány nejkratší cestou k její zadní straně, kterou je okamžitě „nasáván“ - a naopak. Akustický zkrat se nevyhne kmitočtům s vlnovou délkou větší než je průměr hlubokotónového reproduktoru, který určuje návrh deskové ozvučnice. Ta prodlužuje vzdálenost mezi přední a zadní stranou membrány a posouvá tak níže mezní kmitočet, při němž k akustickému zkratu dochází. Soustavy Gradient Helsinki 1.5 jsou aktuálně dostupné ve třech polomatných provedeních olejované dýhy (bambus, dub, ořech), s bílými či černými moduly vysoko- a středotónových měničů. Objednat lze dubovou dýhu i v černé či bílé úpravě.

Skandinávský trojspolek

Mimořádně tuhým deskovým ozvučnicím z dýhované překližky o tloušťce 55 mm zajišťují potřebnou stabilitu základny ze silného tvrzeného skla ve tvaru zaoblených trojhranných štítů na třech nožkách z měkčeného polymeru; skleněné jsou vzadu i „hřbetní ploutve“, jež vetknuté do desky ozvučnic omezují vliv akustického zkratu u dipólově vyzařujících wooferů. Osazení vychází z měničů značek z dalších severských zemí. Tweetery s hliníkovou kalotou (ø 19 mm) a středotónové měniče (ø 125 mm) s kónickou papírovou membránou pocházejí z katalogu norské společnosti SEAS a hlubokotónový reproduktor (ø 305 mm, též s papírovou membránou) vyrábí na zakázku dánská firma Peerless. Oba menší měniče jsou uloženy v diskovitých modulech z tuhého plastu, vyplněných absorpční akustickou pěnou; na okrajích jsou zaoblené a horní stěny se mírně svažují dovnitř, aby dostaly formu mělkých eliptických zvukovodů. Středopásmový modul, jenž po obvodu akusticky otevírá síť malých otvorů v kovovém pásku, směruje měnič pod úhlem cca 45° vzhůru, aby zvláště v pásmu nižších středů nedocházelo k nežádoucím odrazům zvukových vln od podlahy poslechové místnosti. Modul tweeteru je jen v mírném záklonu. Hlubokotónové reproduktory vyzařují dipólově do stran. Cílem Jormy Salmiho je nabídnout reproduktorové soustavy, jež nabízejí reprodukci minimálně ovlivněnou akustikou poslechové místnosti, která vytváří výrazné špičky a poklesy u kmitočtové charakteristiky zvláště v pásmu pod 200 Hz (nejvíce škody napáchají uzly stojatého vlnění, jež vyplývají z nejkratšího rozměru místnosti, tedy vesměs od podlahy ke stropu). Kladem této konstrukce je totiž skutečnost, že než odrazy zvukových vln dorazí do poslechového místa, uplyne značná doba.

Přes bi-amping je Speakon

O zapojení elektrických výhybek se dokumentace nezmiňuje, známe jen dělicí kmitočty 200 Hz a 2200 Hz. K propojení ze zesilovačem slouží standardně zásuvky pro profesionální čtyřpólové konektory Speakon, jež umožňují bi-wiringové či bi-ampingové zapojení, ale reprosoustavy lze objednat rovněž s jediným párem šroubovacích terminálů, jež si poradí i s banánky. Soustavy v menší poslechové místnosti zvukově pokrývají akustické pásmo až po větší část druhé nejhlubší kontra oktávy. Aby byl zvuk optimální, soustavy při umístění v poslechové místnosti vyžadují dostatek trpělivosti. Reprodukci basů lze totiž regulovat natáčením soustav, když jejich zdůraznění odpovídá větší „sbíhavosti“ deskových ozvučnic, ale roli samozřejmě hraje i jejich vzdálenost od stěn. Vzhledem k nízké citlivosti, která je důsledkem akustického vyrovnání vysoko- a středotónového měniče parametrům hlubokotónovému wooferu, Helsinki 1.5 potřebují zesilovač s větší výkonovou rezervou. Zajímavou alternativu k dělenému „lampovému“ Coplandu, s nímž byly soustavy testovány, mohou představovat třeba tranzistorové integrované zesilovače norské značky Electrocompaniet.
Pavel Víšek

Na čem se testovalo

Test se uskutečnil v poslechové místnosti Studia ESO na pražských Vinohradech, kde soustavy doplnily výkonový zesilovač Copland CTA 506, předzesilovač Copland CTA 305, D/A převodník Meitner MA1 v2 a jako exkluzívní CD transport Audionet VIP G2. Kabely byly značky Acrolink, signálové A2050 MkIII (mezi komponenty Copland), DA2090 Special, digitální koaxiální D5050 MkIII D a reproduktorové S1400 MkIII. Jako testovací jsem vybral skladby z CD Aga Derlak Trio: Healing (Hevhetia, 2017), Lilly Hiatt: Trinity Lane (New West Records, 2017), Dave Holland: Prism (Okeh, 2013), k. d. lang: All You Can Eat (Warner Bros., 1995) a Igor Stravinsky: Le Sacre du Printemps/The Firebird (Deutsche Grammophon, 2003).

Netopýří ucho

Sloupky Gradient Helsinki 1.5 zaujmou mimořádně čistým, transparentním zvukem a bezmála holografickým zobrazením prostoru nahrávek. Mimořádné jsou prokreslení barvotvorného středního pásma i schopnost zobrazit veškeré alikvóty a tranzienty, což můžeme kvitovat nejenom u akustického instrumentáře, ale třeba také elektrické kytary. Jejich projev se zčásti blíží hornovým reprosoustavám, u nichž mají odražené zvukové vlny na celkovém akustickém tlaku nevelký podíl. Hrají také dynamicky, ale potřebují k sobě zesilovač s větším výkonem, o doporučovaném minimu 50 wattů v každém kanále lze pochybovat. Zvláštní kapitolu představuje odezva basů, která mohou mít při nahodilém umístění i natočení soustav menší objem. Metoda pokus-omyl však vede brzy ke kmitočtovému vyvážení.

HODNOCENÍ

PRO: originální design; kompaktní rozměry
PROTI: nižší citlivost; náročnější na správné umístění

VYNIKAJÍCÍ (10) - zvuk (10), provedení (10)

PARAMETRY

  • Typ: 3 pásmové, s otevřenou ozvučnicí
  • Kmitočtový rozsah:  35 –20 000 Hz (-6 dB), 60 – 20 000 Hz (±2 dB)
  • Impedance jmen. / min:. 6 Ω / 4 Ω
  • Charakteristická citlivost: 85 dB (2,83 V/1 m)
  • Dělicí kmitočty:  200 Hz, 2200 Hz
  • Dop. výkon zesilovače: 50 – 250 W/kanál
  • Rozměry (š x v x h):  36 x 92 x 50,5 cm
  • Hmotnost:   23 kg/ks

 Recenze je z 30.11.2017

Reprosoustavy Gradient Helsinki 1.5 jsou k dispozici skladem u dodavatele a je možné zajistit poslech u nás ve studiu.