Reprosoustavy Acoustic Energy E109

Vzestup ve spirále

REPRODUKTOROVÉ SOUSTAVY ACOUSTIC ENERGY AE109      (19 990 Kč)

Anglická značka Acoustic Energy slaví letos třicetileté jubileum zajímavými novinkami, mezi nimiž nechybí ani reinkarnovaná řada 100. Její vlajkovou lodí jsou dvoupásmové sloupky AE109, kterým byste jejich zvuk podle výšky osmdesáticentimetrových kabinetů nehádali.

Z původní „stovkové“ řady, vyráběné v letech 1995-98, získaly skvělou pověst právě podlahové soustavy AE109, které ovšem tehdy byly ještě třípásmové. Konstruktéři proto zaměřili pozornost právě na nástupnický model pod stejným typovým číslem, jehož vývojový prototyp měl předpremiéru poslední únorový víkend na výstavě Sound & Vision v anglickém Bristolu. Po pěti týdnech se už na Audio Video Show Praha objevil pár z první padesátky, vyrobené v Malajsii (soustavy, jež dorazily do redakce, měly výrobní čísla A00066 a A00067). Mimořádně kompaktní sloupky, které jsou výbornou volbou hlavně do menších poslechových místností, se vyrábějí s povrchovou úpravou ve dvou provedeních polomatné vinylové fólie, imitující ořechové dřevo a černé (v plánu je ještě bílá). Odnímatelné ochranné rámečky, aretované šesti magnety, jsou vždycky potažené černou průzvučnou tkaninou. Pod nimi tak nic vizuálně neruší, protože tweetery jsou montované zevnitř a příruby obou středobasových měničů kryjí vsazené mezikruží z černého plastu. Jediný výraznější designový prvek pravoúhlých kabinetů představují zaoblené horní hrany po stranách.

Znehybněné rezonance

Za svou tuhost vděčí štíhlé bassreflexové ozvučnice, zatlumené uvnitř na bocích syntetickým rounem, svým malým rozměrům i promyšlené konstrukci. Stěny kabinetů tvoří MDF desky o tloušťce 15 mm, zpevněné ještě třemi přepážkami, dvěma otevřenými a plnou přibližně 10 cm nad základnou, kde uzavírá komory vyplněné malými ocelovými kuličkami, jež soustavy před reprodukcí hudby náležitě „znehybní“, což minimalizuje nežádoucí rezonance a zpřesní reprodukci zvláště hlubokých kmitočtů. Bassreflexový rezonátor obdélníkového průřezu ústí na zadní stěně nahoře a základny jsou v rozích opatřeny kovovými lůžky se závitem M8 pro masívní odhmotňovací hroty. Osazení soustav vychází už tradičně z firemní reproduktorové základny. Tweeter s impregnovanou textilní kalotou (ø 28 mm) v širším závěsu, který vyzařuje do mělkého eliptického zvukovou, doplňují dva středobasové měniče (ø 110 mm) s kónickými membránami z hliníku zpevněného hořčíkem a potaženého tenkou kompozitní vrstvou; ty s koši spojují pryžové závěsy s velkým zdvihem.

Hledají rivalky

Elektrické výhybky pracují s dělicím kmitočtem 2300 Hz, ale další podrobnosti o jejich zapojení už dokumentace nezmiňuje. Propojení s výstupem zesilovače zajišťuje pár pozlacených šroubovacích terminálů, které si poradí s reproduktorovými kabely zakončenými holými vodiči (do průřezu 4 mm²) i banánky. Kousek pod plastovým subšasi s terminály nelze přehlédnout ani dobře utěsněnou zátku už zmíněné komory vyplněné ocelovými kuličkami. Kmitočtový rozsah v tolerančním pásmu ±6 dB dole pokrývá větší část kontra oktávy, do níž se s malou rezervou „vejde“ volně znějící nejhlubší struna E1 u kontrabasu či baskytary. Soustavy se jmenovitou impedancí 4 ohmy mají solidní charakteristickou citlivost 89 dB (při napětí 2,83 V ve vzdálenosti 1 m). Maximální akustický tlak soustav (samozřejmě v tandemu se zesilovačem s odpovídající výkonovou rezervou) je 106 dB, ale ve špičkách až 113 dB, což zachovává realistickou dynamiku u symfonické hudby stejně jako metalu, samozřejmě s limitami v hlubokých basech. Za živým, ale stále ještě neutrálním projevem AE109 cítíme pohon všech měničů podstatně účinnějšími magnety. Zvuk je čistý, kmitočtově vyvážený a v dané kategorii také náležitě transparentní. Mezi tvrdé devízy sloupků patří zvláště reprodukce přesných, konkrétních středních basů. Pokud připočteme ještě výborně zobrazený prostor, odpovídající povedené dvoupásmové konstrukci, zjistíme s milým překvapením, že máme tu čest s hodně povedenými sloupky za cenu stojanových soustav. Vyzývatelky do případného duelu v cenové kategorii do 20 000 Kč jsou aktuálně v nedohlednu.
Pavel Víšek

HODNOCENÍ

PRO: živý, ale stále neutrální zvuk; kompaktní rozměry
PROTI: bassreflex ústí dozadu

VYNIKAJÍCÍ (10) - zvuk (10), provedení (9)

DOPORUČUJEME

PARAMETRY

  • Typ:  2p., s bassreflexem
  • Kmitočtový rozsah: 40 – 35 000 (±6 dB)
  • Jmen. impedance: 4 Ω
  • Char. citlivost:  89 dB (2,83 V, 1 m)
  • Max.akust. tlak: 106 dB
  • Dělicí kmitočet: 2 300 Hz
  • Max. zatížitelnost: 150 W
  • Rozměry (š x v x h): 16 x 80 x 24 cm (bez hrotů)
  • Hmotnost: 16 kg/ks

Recenze je z 8.07.2017

 

 

Acoustic Energy AE109   (cena: 19 990 Kč)

Acoustic Energy AE109

Britská značka Acoustic Energy začala svou dráhu v roce 1987 v západním Londýně, aby se během let přesunula do současné továrny poblíž západoanglického Bristolu. V roce 2017, tedy k 30. narozeninám, si firma nadělila několik novinek, v jejichž čele stojí přepracovaná série 100, jejímž top modelem je velmi kompaktní sloupek AE109 - toto jméno má své kořeny v prvním opravdu globálně úspěšném modelu značky.

"Velmi kompaktní" převedeno do suché řeči faktů znamená výšku 80 cm, šířku 16 cm a hloubku 24 cm, přitom ale také hmotnost 17,5 kg, která vás rozhodně při přemisťování kabinetů z 1,8 cm tlustých MDF profilů napoprvé zaskočí. Za nadstandardně vysokou váhou stojí vyplnění spodní komory kovovým granulátem - zejména kvůli stabilitě, ale i absorpci nežádoucích vibrací. Standardní "škatulovité" tvary zjemňuje zaoblení horních bočních hran a spodní přední a zadní hrany a nutno říci, že reprosoustavy v reálném prostoru vůbec nepůsobí špatně, stejně jako je velmi solidní i celkové výrobní zpracování.
Přední stěně vévodí trojice reproduktorů, jeden výškový a dva středobasové, všechny orámované tlustou černou plochou a tenounkým hliníkově lesklým proužkem. Všechny tři měniče jsou zapuštěné v mělkých zvukovodech.
Zadní stěna je velmi jednoduchá - dole je naprosto klasická vanička s jediným párem vcelku jednoduchých, ale adekvátních reproterminálů. Téměř úplně u horní stěny je pak obdélníkový výdech bassreflexu s hrubým povrchem.

Výrobce se nijak zvlášť nerozepisuje o použitých technologiích a součástkách, dočtete se jen o osazení jednopalcovou měkkou kalotou pro výšky a čtyřpalcovými papírovými kónusy pro středy a basy. Dočtete se také o tom, že všechny měniče jsou spojeny do 2,5 pásmového konceptu.
Acoustic Energy AE109 umí dle specifikací zahrát v rozsahu 40 - 35 000 Hz (+/- 6 dB), mají citlivost 89 dB / 2,83 V / m a dělící frekvence výhybky je nastavena poměrně nízko na 2 300 Hz. Reprosoustavy jsou deklarované jako čtyřohmové, což by spolu s vyšší citlivostí mělo zajistit příjemně snadné rozehrávání.

AE109 jsme poslouchali s plejádou komponentů, od hlavní redakční sestavy OPPO UDP-205 + Norma Revo IPA-70B, přes ASUS Xonar Essence One MUSES MKII s Naim Nait XS + Naim FlatCap XS + Naim NAP 250 až po Cambridge CXC + Cambridge CXA80 nebo zapůjčené Audio Analogue Fortissimo CD a Fortissimo AMP. Nutno říci, že v praxi bylo téměř jedno, čím jsme AE109 krmili - hrají poměrně snadno, byť čím výše jdete, tím více se otevřou a snesou dobře i celkem dost nepoměrné partnery.

Ačkoliv jsou AE109 maličké, umí v nich v basovém spektru celkem bouchnout saze, prominete-li ten výraz. Platí to samozřejmě spíše pro menší a střední místnosti, také se celkem výrazně dá ovlivnit poměr objemu a přesnosti basů vzdáleností od zadní zdi. I pokud ale dáte přednost vzdálenější pozici a tedy i přesnějšímu a méně objemnému basu, zbývá ho stále dost a AE109 umí poslat do prostoru pěkně zahuštěnou basovou vlnu, reprosoustavy umí zdůraznit tu hezkou, lehce efektní část basových frekvencí. Proto i kontrabas Charlieho Hadena ve "Spiritual" ("Beyond the Missouri sky" | 1997 | Verve | 537 130-2) ve správných chvílích hezky mrouknul a zejména v menší místnosti byl velký, hodně sytý, hodně plný a hrál s opravdu zřetelnou váhou. Charakterem je pak hebký, příjemný, až lehce do vřela posazený, orientovaný citelně na mohutnost v této cenové relaci až nebývalou.

Acoustic Energy AE109 se vyznačují trochu "napumpovaným", energicky dopředným charakterem, takže i podání vokálu Madeleine Peyroux v "Dance me to the end of love" ("Careless love" | 2004 | Rounder | 0602498235836) bylo takové. Zřetelný, vpředu posazený hlas byl velký, zejména pak v poměru k maličkým ozvučnicím. I díky tomu je snadno čitelný a čistý, přes lehounký punc energicky-výbušného efektu, či chcete-li expresivnosti, je ale na danou kategorii velmi uvěřitelný.

Stejně tak tóny nejvyšší jsou posazené do lehounce znělejší polohy, vibrafon v "Ralph´s New Blues" od The Modern Jazz Quartet ("Concorde" | 2008 | Prestige | 0888072306530) přesto nebyl ukřičený ani nakřápnutý či "skleněný", byl objemně znělý, jadrný, proporčně velký a odvážný. Činel vzadu byl přeci jen o něco menší, velmi jemný, přesto již férově čitelný, lehounce a nenásilně šumící.

Dynamika v McLaughlinově "Thieves and poets, part 2" ("Thieves and poets" | 2003 | Glenray | 0602498010754) byla velmi dobrá, opět s ohledem na velikosti měničů i ozvučnice až nečekaně dobrá. Našlápnutý, rytmický a mohutný zvuk má drajv, má sílu a i gradující pasáž s mnoha nástroji ustojí více než důstojně, pošle vám hutný, sytý, barevný a plný zvuk. Drama a atmosféru tedy AE109 zahustit rozhodně umí.

Přestože "Min Módir" od Eivor ("The Dali CD Vol. 4" | 2015 | Dali | 474 564 6) ukázala, že AE109 nejsou míněny jako analytické monitory, za svých 20 000,- Kč dostanete férovou přehlednost a s jistotou již prezentovanou muziku, kde i poměrně drobné detaily z mohutného celku vyplynou, když se uvolníte a trošku zaposloucháte. Přednes v první řadě sází na propojenost a celistvost, bez nějakého akcentování a vytrhávání jednotlivostí.
Podání prostoru velmi dobře funguje v typických českých menších prostorách, kdy sedíte dejme tomu do dvou metrů od reprosoustav. Pak, když si je jen trošku vtočíte směrem na sebe, scéna ve Stingově "Roxanne" ("Symphonicities" | 2010 | Deutsche Grammophon | 274 2537) pěkně rozkvete do šířky. Nástroje nepůsobí nijak zmenšeně a opatrně, naopak je to působivě velké a rozmáchlé.

AE109 šlapou pěkně energicky a rytmicky kupředu napříč žánry a mají jakýsi "radostný přídech", který se moc dobře poslouchá. Lisztův "Mefistofeles" z "Faustovské symfonie" v podání Eliahu Inbala řídícího RSO Berlin (1995 | Denon | CO-78826) měl sytost, měl výbušnost a měl tah na branku, který prostě baví. Je to plný zvuk, vzdálený jakékoliv průměrné, opatrné nijakosti, která občas v těchto cenově dostupných sférách hrozí. AE109 ženou hudbu kupředu, umí to vzít pocitově pěkně od podlahy a prostě si jen tak užívají muziku.

Drouboulinké sloupečky AE109 od Acoustic Energy jsou skutečně hodny jména svého výrobce - akustické energie navzdory svým kompaktním proporcím umí do místnosti vpustit nebývale hodně. Jejich charakter naladěný s citlivým akcentem "hezkého" basu a s výtečnou rytmikou a lehkou dramatičností zní prostě hezky, radostně a zábavně skrze všechny žánry, jejich tah na branku si vás získá velmi nekomplikovanou a potěšující stravitelností. Za dvacet tisíc si tak s modelem AE109 pořídíte v malých obalech velkou a pěkně nahuštěnou porci muzikální energie a zábavnosti.

Daniel Březina

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]

KLADY

  • za 20 000,- hodně muziky z malého prostoru
  • pěkné zpracování
  • velmi kompaktní rozměry
  • bohatost, barevnost, sytost a mohutnost

ZÁPORY

  • vlastně nic

 Recenze je z 29. září 2017 

celou recenzi Daniela Březiny z internetového magazínu Hi-Fi Voice si můžete přečíst zde:

https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-podlahove/1488-acoustic-energy-ae109

Reprosoustavy Acoustic Energy E109 jsou k dispozici ve všech dostupných barevných variantách skladem a je možný možný poslech u nás ve studiu !

https://www.audioklub.cz/acoustic-energy-ae109/